Kristianstads Teaterförening
Kulturhuset Barbacka
291 32 Kristianstad

E-mail: kristianstad.tf@riksteatern.se

Kristianstads Teaterförening är en ideell förening som arbetar med att arrangera gästspel i Kristianstads kommun. Vi verkar för ett aktivt kulturliv i Kristianstad och ser oss själva som en viktig komponent i detta arbete. Basen i verksamheten utgörs av de 60-70 gästspelsföreställningar vi arrangerar i Kristianstad årligen. Kristianstads Teater är vår huvudscen men föreställningar ges också på Kulturhuset Barbacka, Konserthuset och på Sommarlust. Dessutom arrangerar vi gästspel i Östra Sönnarslöv, Tollarp, Arkelstorp, Ekestad och Åhus.

Vi verkar för att ge en bred repertoar som ska tillgodose alla smakriktningar. Det är viktigt för oss att även den smalare scenkonsten ryms i vårt repertoarval. Lika viktigt är det att vi kan presentera de stora publik-succéerna. Det är mycket värdefullt för oss att vi i vår verksamhet inte behöver se ekonomisk vinst i våra arrangemang utan ges möjligheten att verka för det vi tror på och det som eldsjälarna i föreningen brinner för. Vi vill inspirera, beröra och dela med oss av upplevelser till publiken. Utöver vår roll som lokal arrangör är vi en viktig kontaktlänk mellan Kristianstad och de stora kulturinstitutionerna i Sverige. För att försäkra oss om att få behålla vår stora repertoar och bredd, har vi flera samarbetsavtal som garanterar Kristianstadsborna att turnéerna stannar till här.
Utöver Riksteatern är exempel på samarbetspartners Malmö Opera, Skånes Dansteater, Helsingborgs Stadsteater, Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Dramaten, Södra Teatern m.fl. Vi för ständigt diskussioner med institutioner, producenter och fria teatergrupper runt om i Sverige och Danmark.

Adress Kristianstads Teaterförening, Kulturhuset Barbacka, Barbackagatan 12, 291 32 Kristianstad Telefon 044 12 58 20 E-mail kristianstad.tf@riksteatern.se